Az első két kilométeren a gyerekek minimum négyet mentek, cikk-cakkban rohangáltak ide-oda, nagyon élvezték az egészet. Nem is gondoltam volna, hogy ilyen csodaszép helyek vannak, ilyen közel hozzánk. Végig csodaszép volt az útvonal és az időjárás is megkönyörült rajtunk, csak az első km-t tettük meg szitáló esőben, aztán kitisztult az ég.
Dorkával az utolsó két és fél km-t futva tettük meg, mert megígértem neki, még itthon. Nagyon jól bírta, szerintem ment volna több is, de nem mertem kockáztatni, hogy többet vállalunk és nem bírja, aztán megfázik séta közben.
Beérkezéskor megkaptuk a jelvényt-oklevelet, Dorka simogatott egy kis nyuszit és visszaindultunk hátrahagyott családtagjainkért. Panka már eléggé fáradt volt, így őt kézen fogva húztam be a célba, de mindenki megtette a távot szintidőn belül. Teáztunk, ettünk egy kis zsíros kenyeret, vettünk emlékbe hűtőmágnest, majd felkerestük a tájházat, ahol további nyuszikat simogattak a gyerekek. Volt bárányka is, akit cumisüvegből etetnek, és pár népi játék. A gyerekeknek a diótörő tetszett a legjobban. Végül egy körül indultunk anyuékhoz ebédelni.
Délután megnézték a Nagyon Vadon utolsó részét, majd jó korán fürödtünk, meséltem sokat és nem kellett senkit ringatni.
Szép nap volt!
Szuper futóútvonalak vannak errefelé, jó kis emelkedőkkel :-)
Tremmel Lőrinc: Jásd-Szentkút
Római Katolikus Plébánia, Jásd, 1987/88
A mai fülnek naivnak ható legenda roppant értékes adatokat őrzött meg, csak "le kell fordítani" mondanivalóját.
1. A "Jásdi" tulajdonnév mögött a jás-jaas-javas kifejezés húzódik meg: (Javas Péter). Ezt látszik erősíteni a helyismerettel rendelkező előtt, hogy a Javas Péter a hegyre ment minden nap imádkozni, a mai Szentkút melletti pogány áldozódombra.
2. A legendából kiérződik, hogy nem a "hegyen" mondott imádság, hanem Mária, karján a kis Jézussal segített.
3. A kút-víz Mária-Jézus jelzője.
4. A szentkút régebbi, mint Jásd község, mert a "remete" nem a közeli Jásdra futott egyenes úton, hanem fel a hegynek, Tésre. (Jásd 1164-ben alakult.) Tehát a kereszténységre való áttérés korában a Szűzanya felismerte, hogy a kút reá, a víz Jézusra emlékeztesse az embereket, s Jézus segít az Ő közbenjárására. A Szenkútnál a legújabb időkig nem kép vagy szobor, hanem a kút jelezte Mária, és a víz jelezte Jézus állott a tisztelet középpontjába. A nép a kútnál imádkozott, vizéből ivott, beteg tagját bedörzsölte vele.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése